wtorek, 12 kwietnia 2016

"Maria Skłodowska - Curie. Złodziejka mężów życie i miłość" - Iwona Kienzler [miłość w promieniach geniuszu]

Moja fascynacja Marią Skłodowską – Curie trwa już dobre półtorej dekady, starannie śledzę rynek wydawniczy i łakomię się na to, co nowego wychodzi o naszej dumie narodowej.  Czasami są to pozycje kiepskie, innym razem naprawdę dobre a ja jestem ciekawa kiedy uznamy, że wiemy już dosyć i nie będziemy próbowali wycisnąć ze skąpego materiału źródłowego kolejnego ujęcia tematu, na który nie mamy źródeł. Życie Marii Skłodowskiej – Curie było życiem jednym, zmieści się spokojnie w jednej biografii, tymczasem, jak w pięćdziesięciu twarzach,  tym razem Skłodowskiej, wychodzą nowe książki, a to relacja z córkami, a to życie uczuciowe, boję się co dalej. A jednak na nową książkę Iwony Kienzler napaliłam się i postanowiłam podejść bez uprzedzeń, chociaż słyszałam, że autorka lubuje się w erotycznych skandalach. Chciałam być jednak bezstronna i niezawisła i dziś od razu z rana zaczęłam czytać. Co  ciekawe książka tak mnie wciągnęła, że czytałam ją podczas posiłków, a zwykle na tę okoliczność przerzucam się na specjalnie wybrane lektury.




Maria Skłodowska-Curie była wybitną osobowością: jako pierwsza przedstawicielka płci pięknej w 1893 roku uzyskała licencjat nauk fizycznych i matematycznych na Sorbonie, była pierwszą kobietą-profesorem Sorbony, pierwszą kobietą i jedną z czterech osób, której przyznano dwukrotnie Nagrodę Nobla. Nasza rodaczka jest też pierwszą i jedyną kobietą, spoczywającą w paryskim Panteonie i jednocześnie pierwszą osobą tam pochowaną, o innej niż francuska, narodowości. Publikacja Iwony Kienzler opowiada o Skłodowskiej nie tylko jako o wybitnej uczonej i jej odkryciach, ale o kobiecie, kochającej i odtrąconej przez ukochanego, której przyszło przełamywać kłamliwe stereotypy, która kochała i dla miłości gotowa była wiele poświęcić. Autorka przedstawia Skłodowską także jako żonę i samotną matkę, bardziej lub mniej udanie łączącą obowiązki wychowawcze z pracą naukową, wiele miejsca poświęcając jej skomplikowanym relacjom z córkami.


Maria Skłodowska urodzona w XIX wieku, podlegała wszelkim ograniczeniom nakładanym przez ówczesną kulturę, a raczej podlegałaby, gdyby przyszła na świat w rodzinie bardziej tradycyjnej. Miała to szczęście, że wśród jej najbliższych krewnych, kobiety nie były postrzegane jako ładne towarzyszki, które miały rodzić dzieci i milczeć. Jej matka zarabiała długo o wiele lepiej niż jej ojciec, była inteligentną pracowitą kobietą, chociaż to nauki ojca, człowieka renesansu, ukształtowały ją jako naukowca. Biografii noblistki streszczać nie będę, bo i autorka, chciała pokazać jej kobiecość. Krzykliwy i chwytliwy tytuł, to miano jakie nadała Marii prasa, gdy na jaw wyszedł romans noblistki z innym naukowcem. Życie Marii, było wypełnione pracą, która nie przyniosła jej bajkowego bogactwa, chociaż dała jej pewnie nieśmiertelną sławę. Ponieważ o jej życiu napisano wiele, ciężko oczekiwać czegoś nowego, chociaż, owszem kilka wiadomości mnie zainteresowało. Miłość, czy też miłości Marii, nie są tematem rzeką, wiemy o trzech mężczyznach, których darzyła uczuciem, wprawdzie panegiryczna biografia pióra jej córki, jeden, słynny i skandaliczny romans, stanowczo dementuje. Bałam się dlatego bardzo tej książki, bałam się, że będzie wtórna i nudna, albo autorka poluzuje cugle swej wyobraźni i dośpiewa za wiele, robiąc z Marii erotomankę, babrającą się w romansach, na przysłowiowe prawo i lewo.

Nic z tych rzeczy. Oszczędna w formie(fotografie, umieszczone jedynie na początku każdego rozdziału). Wadą wszystkich biografii o Skłodowskiej, jest to, że chociaż Ewa Curie napisała biografię bardzo hagiograficzną, to jednak umiała pisać. Chociaż niektóre ze zdań, które konstruuje są kiczowate, to jednak robią swoje a więc chwytają za serce. Po piętnastu latach, nadal pamiętam jak szlochałam, czytając o żałobie Marii. Nie da się napisać więcej i bardziej poruszyć. Na dodatek materiał źródłowy nie jest wielki, o tym co tworzyła Maria można pisać więcej, ale sądzę, że zagadnienia promieniotwórczości nie znalazłyby, wielu fanów, wśród laików. Dlatego od pewnego czasu mając w ręce jakąś nową biografię, mam wrażenie, że znowu czytam to samo, podobnymi słowami i zdaniami. A jednak Iwona Kienzler pisze bardzo ciekawie i biografię tę czyta się bardzo dobrze.
Nawet osoby, które, tak jak ja, czytały już o noblistce sporo, nie będą znudzone. A to spory wyczyn. Może tytuł trochę na wyrost, ma przyciągać wzrok i szokować, ale to jest dobra biografia. Pokazuje jak fascynującą kobietą była Maria Curie. Po prostu.

Naprawdę mile się rozczarowałam, bo to bardzo ciekawa książka i dobrze mi się ją czytało. Do czego i Was zachęcam.

17 komentarzy:

  1. Ostatnio przeczytalam biografie Nalkowskiej, tej samej autorki, takze moze skusze sie na ta ksiazke rowniez, bo bardzo lubie biografie, a o Sklodowskiej nie wiem za wiele, oczywiscie wiem , to co kazdy powinine wiedziec. Z tego , co piszesz to warto, wiec dopisuje do listy ksiazek do przeczytania. Pozdrawam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo o Nałkowskiej to wiem, jeszcze mniej niż Ty o Skłodowskiej, może się rozglądnę?

      Dziękuję!!

      Usuń
  2. Ja akurat nie czytałam żadnej biografii Skłodowskiej, a skoro tę polecasz, to chętnie po nią sięgnę. Z innych książek Kienzler byłam zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masz świetny pomysł na początek! Fajna była też ta co rok temu wyszła w Nova res

      Usuń
  3. A mnie się tytuł nie podoba, o. Rozumiem, że nawiązuje do tego, jak mówiono o Marii w kontekście jej związku z Langevinem, niemniej jednak zredukowanie postaci noblistki do tytułowej "złodziejki mężów" jakoś mnie razi.
    Hah, widzę, że podzielamy fascynację! ^^ Ja właściwie nie polowałam i nawet nie mam specjalnej ochoty na tę książkę, o Marii naczytałam się sporo i całkiem mnie to satysfakcjonuje, poza tym obawiałam się, podobnie jak Ty, treści tej książki. Tak, wiem, rozwiałaś moje wątpliwości, ale mimo to mam jakiś wewnętrzny opór :P Może kiedyś... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tytuł uważam, za przegięcie, ale chcesz zaistnieć na rynku, musisz się wyróżnić, ale zgadzam się z Tobą, że sprowadzenie całego życia Skłodowskiej do jednego romansu to przesada

      Usuń
  4. No dobra, dobrze się czytało, a jak z bibliografią i inszym źródłoznawstwem? Bo z tego co pamiętam, to książki autorki w/w danymi nie grzeszą, a w przypadku biografii dla mnie to podstawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po każdym rozdziale są przypisy, odsyłające do artykułów i książek, więc jakaś bibliografia jest

      Usuń
  5. Życie Skłodowskiej bardzo mnie interesuje, też czytam o niej wszystko, co uda mi się znaleźć, ale nie lubię Kienzler... Zraziłam się do niej po przeczytaniu „Rozwydrzonej bezbożnicy”. Był to, niestety, zlepek innych biografii. Poza tym Kienzler podawała plotki, a biografia według mnie powinna zawierać tylko sprawdzone informacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, prawdziwe informacje poparte porządnym źródłoznawstwem.

      Usuń
    2. Oj są plotki, których też osobiście nie lubię. I jak biografia Bodo - pióra autorki w ogóle mnie nie przekonała, tak ta już owszem.

      Usuń
  6. Przyznaję, że zaciekawił mnie tytuł :) Dziękuję za tę recenzję. Książka wydaje się być interesująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama uwielbiam biografie, więc zawsze z zainteresowaniem po takie sięgam

      Usuń
  7. Nie czytałam żadnej biografii Skłodowskiej a cała moja wiedza o niej jest tylko szkolna czyli w zasadzie żadna...może się skusze na tę, jak będzie w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skuś się na coś o niej, wzruszające to książki bo nie miała różowo w życiu

      Usuń
  8. Mam w domu jakąś biografię Marii Skłodowskiej-Curie, ale nigdy po nią nie sięgnęłam; nie pamiętam nawet dobrze tytułu. Raczej nie po drodze mi z biografiami, ale teraz mi o niej przypomniałaś. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak masz od dawna, to zapewne książkę napisaną przez jej córkę, ehhh jak ja na niej łkałam.

      Usuń

To dużymi literami: KAŻDY KOMENTARZ ZAWIERAJĄCY LINK - WYLATUJE- WIELOKROTNIE PROSIŁAM, NIE ODNOSIŁO SKUTKU, TERAZ Z AUTOMATU I BEZ CZYTANIA.

A teraz grzecznie i klasycznie ; ) bo bardzo Was przecież lubię : )

Witaj Gościu, cieszy mnie Twoja wizyta, cieszę się, że chcesz pozostawić ślad po tym, że przeczytałeś to miałam do powiedzenia.

Proszę :) komentuj, ale pamiętaj :)

Każdy głos w dyskusji jest dla mnie ważny. Każdy komentarz jest czytany, na komentarz każdego czytelnika staram się odpowiedzieć.

Jeśli chcesz coś powiedzieć, zwrócić uwagę, a komentarz pod danym postem będzie niewłaściwy - z boku podałam adres mejlowy

Nie spamuj, nie jestem nastolatką, więc nie pisz "Super, zapraszam do mnie". To właśnie jest spam, takie komentarze usuwam. Napisz coś merytorycznego, a na pewno zaciekawisz mnie i odwiedzę Twoją stronę.

Chcesz mnie obrazić? Wyzwać? Wyśmiać moje poglądy, czy mnie, jako mnie? Daruj sobie! Jesli szydzisz, lub obrażasz moich czytelników, lub po prostu naruszasz netetykietę, komentarz również wyleci.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wg. Autorów ( w trakcie tworzenia)

Agata Christie (51) Agata Pruchniewska (1) Agatha Christie (16) Agnieszka Kaluga (1) Agnieszka Krakowiak-Kondracka (1) Agnieszka Lingas-Łoniewska (10) Agnieszka Wojdowicz (3) Aleksander Jażwiński (1) Aleksander Makowski (1) Aleksandra Szarłat (2) Alex Bellos (1) Alice Hoffman (1) Alina Białowąs (2) Aly Cha (1) Alyson Richman (1) Ałbena Grabowska (3) Ałbena Grabowska-Grzyb (4) Amy Hatvany (2) Andrzej Andrusiewicz (2) Andrzej Chwalba (1) Andrzej Grembowicz (1) Andrzej Kępiński (1) Andrzej Markowski (2) Angele Lieby (1) Angelika Kuźniak (1) Ann Brashares (1) Ann Wroe (1) Anna Bikont (1) Anna Fincer-Ogonowska (1) Anna Gavalda (1) Anna Herbich (3) Anna J. Szepielak (2) Anna Jean Mayhew (1) Anna Moczulska (1) Anna Nejman (1) Annabel Pitcher (1) Anne Brontë (2) Anne O'Brien (1) Anne Tyler (1) Antoni Słonimski (1) Antonina Kozłowska (2) Arael Zurli (1) Arthur Conan Doyle (1) Astrid Lindgren (4) Barbara Mutch (1) Barbara O`Neal (4) Barbara Sęk (1) Barbara Wachowicz (1) Becky Wade (1) Bill Bryson (1) Bolesław Prus (2) Bożena Keff (1) Brenda Reid (1) Brigitte Hamann (1) Brygida Grysiak (1) Carla Montero (1) Carlos Ruiz Zafón (3) Carrie Snyder (1) Cat Patrick (1) Cecelia Ahern (1) Cecilia Samartin (1) Cesarina Vighy (1) Chandra Hoffman (1) Charles Dickens (4) Charles Frazier (1) Charlotte Brontë (5) Cheryl Strayed (1) Chesley McLaren (1) Chris Columbus (1) Chris Fabry (1) Chris Grabenstein (1) Christian Jacq (1) Christina Baker-Kline (2) Chufo Llorens (1) Claire North (1) Clara Sanchez (1) Claude Quétel (1) Clive Staples Lewis (2) Colin Campbell (1) Colleen Hoover (2) Colleen McCullough (1) Conor Grennan (1) Consilia Maria Lakotta (2) Dan Brown (2) Daniel Silva (2) Danielle Steel (1) Danuta Awolusi (1) Danuta Pytlak (1) Dario Fo (1) Debbie Macomber (2) Denis Brian (1) Denis Diderot (1) Denise Hildreth Jones (1) Dennis Lehane (1) Diana Gabaldon (7) Diane Chamberlain (12) Doda Około-Kułak (1) Dodie Smith (1) Donald Spoto (2) Dorota Combrzyńska-Nogala (1) Dorota Gąsiorowska (2) Dorota Golińska (1) Dorota Ponińska (1) Dorota Terakowska (2) Dorothea Johnson (1) Dorothy Rowe (1) Dörthe Binkert (1) Douglas Smith (1) E. Lockhart (1) Edward Rutherfurd (2) Eileen Goudge (1) Eliza Orzeszkowa (2) Elizabeth Cooke (3) Elizabeth Gaskell (5) Elizabeth Haran (3) Elżbieta Cherezińska (4) Emilia Sokolik (1) Emily Jane Brontë (1) Emma Donoghue (1) Eowyn Ivey (1) Eric Lomax (1) Erin Morgenstern (1) Eugen Ruge (1) Eva Weaver (1) Ewa Bauer (2) Ewa Stachniak (2) Ewa Wróbel (1) Federico Moccia (4) Fern Britton (1) Fern Michaels (1) Florian Illies (1) Francine Rivers (3) Francis Hackett (1) Francis Scott Fitzgerald (1) Francoise Giroud (1) Gardner Raymond Dozois (1) Gavin Extence (2) George Orwell (1) George R.R. Martin (7) Georgia Bockoven (1) Gigi Buffon (1) Giovannino Guareschi (5) Glenys Carl (1) Grażyna Jeromin-Gałuszka (1) Greg King (1) Gregg Olsen (1) Grzegorz Sokołowski (1) Grzegorz Strzelczyk (1) Håkan Nesser (1) Hanna Cygler (3) Harper Lee (1) Helen Fielding (2) Helen Rappaport (1) Helena Mniszkówna (1) Helga Hoškova-Weissowá (1) Hellmut Andics (1) Henning Mankell (2) Henryk Sienkiewicz (1) Holly Peterson (1) Horacio Verbitsky (1) Ibn Warraq (1) Igor Sokołowski (3) Ismet Prcić (1) Iwona J. Walczak (3) Izabela Jung (1) Izabela Sowa (1) Izabella Frączyk (1) J.J. Renert (1) Jacek Dehnel (2) Jacek Hugo-Bader (1) Jacek Lusiński (1) Jadwiga Czajkowska (1) Jakub Puchalski (1) Jan Łoziński (1) Jan Miodek (2) Jan Paweł II (1) Jan Wróbel (1) Jane Austen (7) Janina Fedorowicz (1) Jaroslav Hašek (1) Jaume Cabré (2) Jaume Collel (1) Jean des Cars (2) Jean-Christophe Brisard (1) Jean-Jacques Sempé (1) Jean-Paul Roux (1) Jeannette Kalyta (1) Jennifer Kaufman (1) Jennifer Teege (1) Jennifer Worth (1) Jerzy Bralczyk (4) Jerzy Niemczuk (2) Jerzy Sosnowski (1) Jewgienij Wodołazkin (1) Jill Barnett (1) Jill Mansell (1) Joanna Konopińska (1) Joanna Marat (1) Joanna Szczęsna (1) Joanne Harris (1) Joanne Kathleen Rowling (13) Jodi Picoult (22) John Borrell (1) John Boyne (2) John Carlin (1) John Curran (1) John Green (1) John Grogan (1) John Ronald Reuel Tolkien (7) John Seeney (1) Jojo Moyes (6) Jolanta Król (1) Jolanta Kwiatkowska (1) Jon Ronson (1) Jonathan Littell (1) Jordi Pons Salas (1) Joyce Maynard (1) Józef Witko (2) Julia Alvarez (1) Julia Child (1) Julia P. Gelardi (1) Julian Tuwim (2) Julie Lawson Timmer (1) Julie Orringer (1) Jürgen Thorwald (6) Justin Go (1) Justin Peacock (1) Justyna Wydra (2) Ka Hancock (1) Kamil Janicki (2) Kard. Jorge Mario Bergolio (2) Karen Dionne (1) Karen Karbo (1) Karen Mack (1) Karolina Frankowska (1) Karolina Lanckorońska (1) Katarina Mazetti (2) Katarzyna Archimowicz (3) Katarzyna Bonda (6) Katarzyna Kołczewska (2) Katarzyna Kwiatkowska (5) Katarzyna Michalak (14) Katarzyna Zyskowska-Ignaciak (5) Kate Lord Brown (1) Katherine Webb (3) Kathryn Taylor (1) Keith Lowe (1) Kerstin Ekman (1) Kiera Cass (5) Kristina Sabaliauskaitė (1) Krzysztof Sadło (1) Krzysztof Ziemiec (2) ks. Jan Twardowski (1) Laila El Omari (1) Laurens van der Post (1) Leah Fleming (1) Lena Najdecka (1) Leslie Carroll (1) Levi Henriksen (1) Lily Koppel (1) Linda Green (2) Lisa Genova (3) Lisa Kleypas (1) Lisa Scottoline (1) Liv Tyler (1) Louisa May Alcott (1) Louise Walters (1) Lucy Ferriss (1) Lucy Maud Montgomery (8) Lucyna Olejniczak (1) Ludwig Winder (1) Ludwik Stomma (1) Łukasz Maciejewski (1) Łukasz Orbitowski (1) M.L. Stedman (1) Maciej Karpiński (1) Maciej Stuhr (1) Magda Gessler (1) Magdalena Grzebałkowska (3) Mag­da­lena Knedler (1) Magdalena Kordel (4) Magdalena Kulus (1) Magdalena Tulli (1) Maja Łozińska (1) Małgorzata Gutowska - Adamczyk (4) Małgorzata Halber (1) Małgorzata Hayles (1) Małgorzata Łukowiak (1) Małgorzata Maj (1) Małgorzata Musierowicz (15) Małgorzata Szejnert (1) Małgorzata Tusk (1) Małgorzata Warda (2) Mandy Hale (1) Marc Llewellyn (1) Marcin Górka (1) Marcin Mastalerz (2) Marcin Prokop (2) Marcin Wilk (1) Marcin Zaremba (1) Marek Aureliusz (1) Marek Grechuta (1) Marek Ławrynowicz (1) Marek Rybarczyk (2) Margaret Dilloway (1) Margaret Mitchell (1) Maria Dąbrowska (2) Maria Kruger (2) Maria Krüger (1) Maria Sveland (1) Maria Ulatowska (3) Marilyn Brant (1) Marina Stepnova (1) Mariola Pryzwan (1) Marion Zimmer Bradley (1) Mariusz Szczygieł (4) Mariusz Urbanek (6) Mariusz Wilka (1) Mariusz Ziomecki (1) Marta Kisiel (2) Martha Grimes (1) Martin Sixsmith (1) Matthew Quick (1) Melchior Wańkowicz (1) Melissa Hill (1) Meredith Goldstein (1) Mhairi McFarlane (2) Michał Heller (1) Mieczysław Mokrzycki (1) Mike Carson (1) Mira Suchodolska (1) Miriam Karmel (1) Mitch Albom (3) Monika A. Oleksa (6) Monika Szwaja (10) Nadine Gordimer (1) Natasha Walker (1) Ned Vizzini (1) Olle Lönnaeus (1) Papież Franciszek (2) Patrick Ness (1) Patrick Pesnot (1) Paul Arden (1) Paullina Simons (3) Penny Jordan (1) Peter Heller (1) Peter Kreeft (1) Platon (1) Pola Kinski (1) Priscille Sibley (1) Rachel Hauck (2) Rebecca Johns (1) Regina Brett (5) René Goscinny (1) Richard Paul Evans (6) Richard Phillips Feynman (3) Robert Galbraith (3) Robert J. Woźniak (1) Roma Ligocka (3) Ryszard Legutko (1) Sally Bedell Smith (1) Sam Pivnik (1) Samantha Hayes (1) Samantha van Leer (1) Sarita Mandanna (1) Seré Prince Halverson (1) Shelley Emling (1) Stanisław Zakościelny (1) Stephanie Evanovich (1) Stephenie Meyer (2) Sue Eckstein (1) Sue Woolmans (1) Sylwia Chutnik (1) Szymon Hołownia (12) Szymon Sokolik (1) Terry Pratchett (2) Trygve Gulbranssen (4) Tullio Avoledo (1) Victoria Twead (2) Walter R. Brooks (2) Wiesław Myśliwski (2) Wilkie Collins (2) Yrsa Sigurdardóttir (5) Zośka Papużanka (1)

Pogoda w mojej okolicy